Vloni díky ekonomické olympiádě v USA, letos podruhé ve finále soutěže

15.03.2019

Vloni díky ekonomické olympiádě v USA, letos podruhé ve finále soutěže

Již druhým rokem je finalistou Ekonomické olympiády Alexandr Pisani ze Základní školy a gymnázia Vítkov, příspěvková organizace.

Díky Ekonomické olympiádě se minulý rok podíval do USA na Mises University. Napsal nejlepší esej na téma „Jak by vypadal svět bez centrálních bank?“, kterou si můžete přečíst zde Esej Alexandr Pisani.

Tato esej mu vynesla plné stipendium na Mises University od Mises Institute v Alabamě.

Přinášíme Vám rozhovor s Alexandrem. Co si myslí nejen o finanční gramotnosti středoškoláků?

 

1) Co všechno Vám dala účast v EO, jaké příležitosti Vám zkušenost přinesla?

Z hlediska zkušeností mi EO přinesla jeden z největších zážitků mého života, a to plně hrazenou cestu a stipendium na Mises University v Alabamě, kterou jsem vyhrál v esejistické soutěži na téma „Jak by vypadal svět bez centrálních bank?“. Tam každodenně probíhaly ekonomické přednášky a večery byly vyhrazeny především pro networking. Potkal jsem zde mnoho skvělých lidí a s některými jsem stále v kontaktu. Za tuto zkušenost jsem velmi vděčný.

 

2) Kdy a čím začal Váš zájem o finance a ekonomii?

Můj zájem začal na druhém stupni základní školy, takže se dá říci, že poměrně brzy, avšak zpočátku byly oblasti mého zájmu spíše byznys a finance. Zaměření na teorii přišlo až s Ekonomickou olympiádou, kdy jsem začal studovat doporučenou literaturu a ekonomii jako takovou.

 

3) Kde se vidíte do budoucna ve světě ekonomie? Co je případně Váš kariérní sen?

V blízké budoucnosti budu velmi pravděpodobně studovat ekonomii na vysoké škole, takže hlavní prioritou pro mě je teď najít tu správnou školu.

 

Bohužel nemám ustálený žádný profesní sen, jelikož se časem stále mění. V zásadě bych však rád našel práci, kde bych využil své ekonomické znalosti.

 

4) Jak vidíte finanční gramotnost dnešních středoškoláků?

Myslím si, že finanční gramotnost středoškoláků se zlepšuje, ale rozhodně ještě není optimální. Zdá se mi, že výuka ekonomie na školách je poměrně vágní a velká většina studentů se jí ve svém volném čase nijak nevěnuje, a proto existují v jejich znalostech mezery. Zmíněné zlepšení je podle mě právě díky soutěžím jako je EO nebo Finanční gramotnost, které přinejmenším působí jako stimuly k studiu.

 

5) Jaké byste dal konkrétní tipy studentům, kteří se chtějí rozvíjet v oblasti financí a ekonomie?

Určitě bych jim doporučil, aby se přihlásili do Ekonomické olympiády (pokud to letos nestihli, tak do příštího ročníku) a pečlivě nastudovali doporučenou literaturu. Za přínosné považuji také poslouchat podcasty, jež se týkají tématu ekonomie. Osobně bych rovněž doporučil rubriku Finance and economics britského týdeníku The Economist, kde lze najít spoustu zajímavých článků.