Do krajských kol postupuje z každé školy nejlepší student, dosáhl-li úspěšnosti alespoň 52 % (13 bodů). Po postupu nejlepších studentů z každé školy se zbytek seřadí podle pořadí v kraji a postupující jsou následně vybráni až do zaplnění kapacity kraje. Z každé školy může vždy postoupit maximálně 5 studentů, resp. prvních 5 míst v rámci školy- pokud se totiž na 2.-5. místě nachází více studentů (tedy první student má například 100 % a 6 dalších 96 %), postupují všichni. Totéž platí i pro pořadí v kraji, všichni studenti kteří postoupili jinak, než z prvních míst, dosáhli vždy alespoň 80 % úspěšnosti (v jednom kraji 76 % a ve dvou bylo v VI. ročníku potřeba dokonce alespoň 84 %).
SEZNAM NEJLÉPE UMÍSTĚNÝCH ŠKOL V ČR
VŠEM POSTUPUJÍCÍM STUDENTŮM GRATULUJEME!
Bližší informace o krajských kolech Vám budou zaslány v e-mailu.
Test se skládá z 25 otázek, přičemž každá otázka spadá do rozdílné tematické podkategorie níže (jsou označeny malým písmenem). Za špatnou odpověď se body neodečítají. Většina otázek náročností odpovídá učebnici Úvod do ekonomie: pro střední školy (prof. Robert Holman). Všechny otázky (kromě kategorie 5) pak náročností zcela pokrývá učebnice Ekonomie (prof. Robert Holman). Kategorie 5 (aktuality, hospodářská politika, EU) testuje obecný rozhled studentů a jejich orientaci v aktuálním českém i světovém dění a hospodářské politice. Náročnost a obsah soutěžních otázek je v souladu se školními osnovami a rámcově vzdělávacím plánem MŠMT.
- Metodologie ekonomie, základní pojmy a dějiny ekonomického myšlení (3 otázky)
a) metodologie a předmět ekonomie, základní pojmy b) dějiny ekonomického myšlení do marginalistické revoluce c) dějiny ekonomického myšlení od marginalistické revoluce (včetně)
- Mikroekonomie (5 otázek)
a) spotřebitel, poptávka a riziko b) firma, náklady, nabídka, tržní rovnováha, zásahy státu do cen c) tržní formy, dokonalá a nedokonalá konkurence, regulace a antimonopolní politika d) trhy výrobních faktorů e) tržní selhání, teorie her, public choice, behaviorální ekonomie
- Makroekonomie (4 otázky)
a) HDP a jeho složky, měření b) ekonomický růst c) peníze a měnová politika, veřejné rozpočty d) hospodářský cyklus, nezaměstnanost
- Mezinárodní ekonomie (3 otázky)
a) mezinárodní dělba práce, absolutní a komparativní výhody b) makroekonomie otevřené ekonomiky c) zásahy státu do volného obchodu
- Aktuality, hospodářská politika, EU (4 otázky)
a) aktuální dění z české ekonomiky b) aktuální dění z evropské a světové ekonomiky c) EU d) praktická hospodářská politika
- Finanční ekonomie a finanční gramotnost (6 otázek)
(a) jednoduché úročení (b) složené úročení (c) investování (d) finanční produkty (e) pojišťovnictví (f) úroky, inflace, kupní síla peněz