Školní kola

Školní kolo probíhá přes online testovací prostředí Ekonomické olympiády a je organizováno konkrétní střední školou (školním koordinátorem Ekonomické olympiády) se zdroji a podporou ze strany organizátorů EO. Test se píše online formou pod dozorem koordinátora (případně v zastoupení jiného pedagoga). Úkolem soutěžících je samostatně vyřešit zadané úlohy ve stanoveném časovém limitu 40 minut. Při testu se může používat kalkulačka a psací potřeby, jiné pomůcky nejsou povoleny. Se zněním úloh se soutěžící seznamují bezprostředně před jejich vlastním řešením. Utajení soutěžních otázek je nezbytnou podmínkou účasti v Ekonomické olympiádě.

Školní kola IX. ročníku EO pro SŠ proběhnou online od 18. 11. do 29. 11. 2024. Těšíme se na Vaši účast!

ODKAZ NA TEST

IX. ROČNÍK (AKTUÁLNÍ)

 

 

 

Struktura testu ve školním kole

Test se skládá z 25 otázek, přičemž každá otázka spadá do rozdílné tematické podkategorie níže (jsou označeny malým písmenem). Za špatnou odpověď se body neodečítají. Většina otázek náročností odpovídá učebnici Úvod do ekonomie: pro střední školy (prof. Robert Holman). Všechny otázky (kromě kategorie 5) pak náročností zcela pokrývá učebnice Ekonomie (prof. Robert Holman). Kategorie 5 (aktuality, hospodářská politika, EU) testuje obecný rozhled žáků a jejich orientaci v aktuálním českém i světovém dění a hospodářské politice. Náročnost a obsah soutěžních otázek je v souladu se školními osnovami a rámcově vzdělávacím plánem MŠMT. Vyšší kola soutěže (krajské kolo a finále) jsou svým obsahem i rozsahem oproti školnímu kolu náročnější.

 

Tematické oblasti testu pro školní kolo EO pro SŠ

  1. Metodologie ekonomie, základní pojmy a dějiny ekonomického myšlení (3 otázky)

        a) metodologie a předmět ekonomie, základní pojmy b) dějiny ekonomického myšlení do marginalistické revoluce c) dějiny ekonomického myšlení od marginalistické revoluce včetně

  1. Mikroekonomie (5 otázek)

       a) spotřebitel, poptávka a riziko

       b) firma, náklady, nabídka, tržní rovnováha, zásahy státu do cen

       c) tržní formy, dokonalá a nedokonalá konkurence, regulace a antimonopolní politika

       d) trhy výrobních faktorů

       e) tržní selhání, teorie her, public choice, behaviorální ekonomie

  1. Makroekonomie (4 otázky)

       a) HDP a jeho složky, měření b) ekonomický růst c) peníze a měnová politika, veřejné rozpočty d) hospodářský cyklus, nezaměstnanost

  1. Mezinárodní ekonomie (3 otázky)

       a) mezinárodní dělba práce, absolutní a komparativní výhody b) makroekonomie otevřené ekonomiky c) zásahy státu do volného obchodu

  1. Aktuality, hospodářská politika, EU (4 otázky)

       a) aktuální dění z české ekonomiky b) aktuální dění z evropské a světové ekonomiky c) EU d) praktická hospodářská politika

  1. Finanční ekonomie a finanční gramotnost (6 otázek)

      (a) jednoduché úročení (b) složené úročení (c) investování (d) finanční produkty (e) pojišťovnictví (f) úroky, inflace, kupní síla peněz

 

Postup do krajských kol

Do krajských kol postupuje z každé školy alespoň jeden nejlepší student, dosáhl-li úspěšnosti alespoň 52 % (13 bodů). Po postupu nejlepších studentů z každé školy se zbytek studentů seřadí podle pořadí v kraji a postupující jsou následně vybráni až do zaplnění kapacity prostor krajského kola. Z každé školy může vždy postoupit maximálně 5 studentů, resp. prvních 5 míst v rámci školy – pokud se totiž na 2.-5. místě nachází více studentů (tedy první student má například 100 % a 6 dalších 96 %), postupují všichni. V případě bodové shody na poslední postupové pozici do krajského kola, je o postupujícím rozhodnuto na základě rychlosti odevzdání psaného testu.