Školní kolo probíhá přes online testovací prostředí Ekonomické olympiády a je organizováno konkrétní střední školou (školním koordinátorem Ekonomické olympiády) se zdroji a podporou ze strany organizátorů EO. Test se píše online formou pod dozorem koordinátora (případně v zastoupení jiného pedagoga). Úkolem soutěžících je samostatně vyřešit zadané úlohy ve stanoveném časovém limitu 40 minut. Při testu se může používat kalkulačka a psací potřeby, jiné pomůcky nejsou povoleny. Se zněním úloh se soutěžící seznamují bezprostředně před jejich vlastním řešením. Utajení soutěžních otázek je nezbytnou podmínkou účasti v Ekonomické olympiádě.
Školní kola IX. ročníku EO pro SŠ proběhnou online od 18. 11. do 29. 11. 2024. Těšíme se na Vaši účast!
Test se skládá z 25 otázek, přičemž každá otázka spadá do rozdílné tematické podkategorie níže (jsou označeny malým písmenem). Za špatnou odpověď se body neodečítají. Většina otázek náročností odpovídá učebnici Úvod do ekonomie: pro střední školy (prof. Robert Holman). Všechny otázky (kromě kategorie 5) pak náročností zcela pokrývá učebnice Ekonomie (prof. Robert Holman). Kategorie 5 (aktuality, hospodářská politika, EU) testuje obecný rozhled žáků a jejich orientaci v aktuálním českém i světovém dění a hospodářské politice. Náročnost a obsah soutěžních otázek je v souladu se školními osnovami a rámcově vzdělávacím plánem MŠMT. Vyšší kola soutěže (krajské kolo a finále) jsou svým obsahem i rozsahem oproti školnímu kolu náročnější.
- Metodologie ekonomie, základní pojmy a dějiny ekonomického myšlení (3 otázky)
a) metodologie a předmět ekonomie, základní pojmy b) dějiny ekonomického myšlení do marginalistické revoluce c) dějiny ekonomického myšlení od marginalistické revoluce včetně
- Mikroekonomie (5 otázek)
a) spotřebitel, poptávka a riziko
b) firma, náklady, nabídka, tržní rovnováha, zásahy státu do cen
c) tržní formy, dokonalá a nedokonalá konkurence, regulace a antimonopolní politika
d) trhy výrobních faktorů
e) tržní selhání, teorie her, public choice, behaviorální ekonomie
- Makroekonomie (4 otázky)
a) HDP a jeho složky, měření b) ekonomický růst c) peníze a měnová politika, veřejné rozpočty d) hospodářský cyklus, nezaměstnanost
- Mezinárodní ekonomie (3 otázky)
a) mezinárodní dělba práce, absolutní a komparativní výhody b) makroekonomie otevřené ekonomiky c) zásahy státu do volného obchodu
- Aktuality, hospodářská politika, EU (4 otázky)
a) aktuální dění z české ekonomiky b) aktuální dění z evropské a světové ekonomiky c) EU d) praktická hospodářská politika
- Finanční ekonomie a finanční gramotnost (6 otázek)
(a) jednoduché úročení (b) složené úročení (c) investování (d) finanční produkty (e) pojišťovnictví (f) úroky, inflace, kupní síla peněz
Do krajských kol postupuje z každé školy alespoň jeden nejlepší student, dosáhl-li úspěšnosti alespoň 52 % (13 bodů). Po postupu nejlepších studentů z každé školy se zbytek studentů seřadí podle pořadí v kraji a postupující jsou následně vybráni až do zaplnění kapacity prostor krajského kola. Z každé školy může vždy postoupit maximálně 5 studentů, resp. prvních 5 míst v rámci školy – pokud se totiž na 2.-5. místě nachází více studentů (tedy první student má například 100 % a 6 dalších 96 %), postupují všichni. V případě bodové shody na poslední postupové pozici do krajského kola, je o postupujícím rozhodnuto na základě rychlosti odevzdání psaného testu.