the_title(); ?>
27.11.2025
Síň slávy EO – Adam Prokop
K jubilejnímu X. výročí Ekonomické olympiády jsme se pro Vás rozhodli připravit pravidelnou sérii rozhovorů s úspěšnými alumni této soutěže za celou její historii. Jako další naši prosbu o krátký rozhovor přijal jeden z mezinárodně nejúspěšnějších Čechů v EO – Adam Prokop.
Zdůvodnění: 2. místo v celostátním finále EO pro SŠ v ČR (VII. ročník), celkové 2. místo na IEO 2023
Základní informace:
Mé jméno je Adam Prokop, pocházím z Prahy, kde jsem také celý život studoval. V roce 2023 jsem ukončil studium na Gymnáziu Nad Alejí a započal etapu vysokoškolských studií. Dnes ve svých 21 letech již třetím rokem studuji obor Finance na Vysoké škole ekonomické (VŠE) spolu se zaměřením Umělá inteligence na Fakultě informačních technologií na Českém vysokém učení technickém (ČVUT).
Zajímavosti o sobě:
Ve svém volném čase si rád rozšiřuji obzory sledováním videí na YouTube pokrývajících širokou škálu témat. Obecně se v životě snažím přijít věcem na kloub a nespokojím se s prvním jednoduchým vysvětlením. Rád se bavím s lidmi, zastávající odlišné názory, protože takové debaty vnímám jako nejplodnější.
Jak a kdy ses poprvé o EO dozvěděl/a a co tě motivovalo se přihlásit:
K olympiádě jsem se dostal náhodou. Na gymnáziu jsem se účastnil ekonomického semináře, který byl součástí ekonomické specializace, kterou naše škola v předmaturitních ročnících nabízela. Jako součást výuky nás náš učitel (Tomáš Adamovič) všechny přihlásil do školního kola, které jsme následně psali ve škole.
Tvé výsledky/úspěchy v rámci EO a pocity z nich:
Postupně se mi podařilo postoupit až do celostátního kola, kde jsem se umístil na 2. místě. Po celou dobu probíhala soutěž ve velmi přátelském duchu, a i během ústního zkoušení v ČNB panovala mezi účastníky jednoznačně přátelská atmosféra.
Poté už následovalo pouze mezinárodní kolo, kde jsem se opět umístil na 2. místě navzdory vyšší mezinárodní konkurenci. Na 3. místě se tehdy umístil můj kamarád Lukáš Tabery a kousek za námi se umístil můj další kamarád Jan Kouba. S oběma jsem se seznámil v celostátním kole a kontakt spolu udržujeme dodnes.
Byly to talent x dřina x štěstí, které tě dostaly k tvým úspěchům (případně uveď poměr talent : dřina : štěstí):
Řekl bych, že každý z nás, kdo se v mezinárodním kole umístil na předních příčkách, potřeboval notnou dávku všech tří složek. Protože se však z mé zkušenosti relativní pořadí účastníků mezi koly příliš neměnilo, platí podle mě známá poučka „štěstí přeje připraveným“. Výsledek bych proto připsal zhruba z 40 % talentu, z 50 % dřině a z 10 % štěstí.
Co pro tebe bylo v soutěži nejzajímavější/co tě nejvíce motivovalo. Kdy sis uvědomil/a, že tě ekonomie opravdu baví, a že v ní chceš být dobrý/á:
Na soutěži si vážím především možnosti poznat podobně smýšlející lidi a pobavit se na témata, ve kterých vynikají. Za velmi důležitý aspekt považuji rovněž motivaci, kterou sebou přirozeně formát soutěže nese. Člověk získá důvod zdokonalit své dovednosti, což se mu v budoucnu více než vrátí.
Jaké byly tvé další školní/mimoškolní aktivity a soutěže/úspěchy během studií na střední škole:
Už od základní školy jsem vynikal v soutěžích matematiky a posléze fyziky. Účast na EO byla proto pro mě do určité míry šokem, jelikož jsem se musel vypořádat s přechodem z exaktního světa přírodních věd do ekonomie plné protichůdných názorů a nejednoznačných závěrů.
Jak bys EO porovnal/a s jinými soutěžemi, kterých ses účastnil/a:
Řekl bych, že mnoho znalostí z matematiky a fyziky lze velmi dobře uplatnit i v ekonomii. Nejenom přímo ve výpočtech, ale především ve formě logického uvažování, kterého je ekonomie plná.
Konkrétně na EO velmi oceňuji i akce, které pro účastníky průběžně pořádala. Na rozdíl od jiných olympiád, které byly především otázkou jednoho dne, na mně EO zanechala mnohem větší dopad.
Jak ti EO pomohla v tvém budoucím studiu, při hledání kariérní cesty a v dalším směřování:
Díky ekonomické olympiádě jsem si uvědomil, že mnoho ekonomických znalostí jsem si už osvojil během studia na gymnáziu, a proto jsem se rozhodl, že bude rozumné náskoku, který jsem si vybudoval, využít a zahájit studium na dvou vysokých školách zároveň.
Jak moc tě EO ovlivnila, osobnostně a názorově změnila či se promítla v tvém současném já:
EO rozhodně pozitivně ovlivnila můj rozvoj. Jak skrze nabytí sebevědomí, které člověk potřebuje, aby se v životě pouštěl do všelijakých aktivit, tak skrze přátele, kteří mi zůstali dodnes.
Kdo (klidně i více osob) ti při vzpomínkách na EO nejvíce utkvěl v paměti, inspiroval tě nebo jinak ovlivnil:
Jednoznačně mi utkvěli v paměti organizátoři soutěže jako Martina Bacíková, či Pavel Potužák, jehož přednášky navštěvuji i v současnosti jako součást studia na VŠE. Následně samozřejmě také Jan Kouba a Lukáš Tabery, se kterými se příležitostně stále scházíme.
Kde nyní studuješ/pracuješ, čemu se dnes věnuješ a kde se vidíš v budoucnu (po dostudování VŠ nebo i dále):
Jak jsem se již zmínil, momentálně se soustředím na svá studia na VŠE a ČVUT. V budoucnu bych velmi rád profesně i v osobním životě aplikoval znalosti nabyté v obou oborech a využil unikátní perspektivu, kterou mi jejich kombinace nabízí.
Obecně bych se rád viděl na nějaké pozici, kde budu mít možnost přispívat k rozvoji české ekonomiky správným směrem. Mám totiž za to, že znalosti technologií spolu s pochopením ekonomiky budou pro budoucnost naprosto klíčové. Ostatně proto jsem si dané obory i zvolil.
Jaký význam podle tebe má, že se o ekonomii mluví již na středních školách:
Pevně si stojím za názorem, že ekonomie patří k nejpraktičtějším předmětům, které může středoškolák studovat. Její principy nás provázejí v každodenním životě – od pochopení časové hodnoty peněz až po základní finanční gramotnost. V dnešní době je těžké obstát bez alespoň elementárního ekonomického přehledu.
Naše školství se však dlouhodobě nachází v jakémsi „limbu“. Starší generace často trvají na tom, aby se učilo totéž, co kdysi oni, protože to vnímají jako součást „základního vzdělání“. Měli bychom si ale přiznat, že čas studentů je omezený a že stále složitější svět vyžaduje úplně jiné znalosti, než bylo aktuální před desítkami let.
Dokonce bych šel tak daleko, že bych doporučil přehodnotit i samotnou strukturu maturitní zkoušky. Povinná maturita z literatury mi vždy připadala poněkud zvláštní. Dokázal bych vyjmenovat celou řadu oblastí, které by lépe odpovídaly tomu, co by měl každý maturant spolehlivě ovládat. Jednou z těchto oblastí je jednoznačně ekonomie. Věřím, že podobné změny by mohly představovat přesně ten impuls, který naše země potřebuje.
Proč by se měli podle tebe studenti do EO přihlásit. Jakou radu bys jim dal/a:
Každého, kdo by se rád do soutěže přihlásil, bych rád uklidnil, že uspět může kdokoliv, nehledě na to, že nemá hluboké znalosti ekonomie. Drtivá většina úloh a úvah vychází z pár základních konceptů a zbytek lze s trochou snahy odvodit.
Mezi moje hlavní motivace patřila touha zjistit, jak si na tom stojím v porovnání s ostatními v ročníku, snaha mít nějaký důkaz úspěchů, který budu moct využít v budoucnu například při výběrových řízeních a samozřejmě také příležitost potkat podobně smýšlející vrstevníky.
Tvůj nejoblíbenější/pro tebe nejvlivnější ekonom, nejoblíbenější ekonomický koncept či model a tvoje nejoblíbenější/nejvlivnější ekonomická kniha:
Za jednoho z nejprozíravějších ekonomů považuji samotného Adama Smitha, který svými revolučními myšlenkami podnítil vznik ekonomie jako samostatné vědní disciplíny. Dokonce mi přijde, že se některé jeho postřehy se v současné geopolitické situaci stávají stále více aktuální.
Jedna z mých nejoblíbenějších částí ekonomie je teorie racionálních očekávání. Primárně mě baví analyzovat situace, kde předpoklady teorie nejsou v praxi splněny. Člověk tím zpravidla dojde k hlubšímu pochopení daného fenoménu a občas i narazí na příležitost, kterou může sám využít.
Pokud bych měl doporučit začínajícímu ekonomovi knihu, vsadil bych na klasiku, u které jsem sám začínal: Zásady ekonomie od Mankiwa.