17.06.2021

Pátý ročník Ekonomické olympiády zná svého vítěze.  Pětice nejlepších postupuje do mezinárodního finále

Vítězem letošního ročníku Ekonomické olympiády se stal Otakar Kořínek, student pražského gymnázia Nový PORG. Navázal tak na vítězství v minulém ročníku soutěže a také na triumf v loňském mezinárodním finále, kde se utkal se studenty ze čtyř zemí. Druhé místo obsadil Samuel Šmíd z Gymnázia Jana Keplera v Praze a na třetím místě se umístila Kateřina Zedníčková z Gymnázia Vysoké Mýto.

Vítězství v Ekonomické olympiádě je mým dosavadním největším úspěchem. Určitě bych účast každému doporučil. Je to skvělý způsob, jak si rozšířit své vědomosti. Navíc základní ekonomické znalosti se hodí i lidem, kteří se rozhodnou v budoucnosti studovat jiné obory,“ řekl vítěz letošní olympiády Otakar Kořínek.

Finále soutěže se s ohledem na aktuální situaci konalo online. Zahájil jej Tomáš Nidetzký, viceguvernér České národní banky, která je partnerem olympiády již pět let. „Ekonomickou olympiádu považuji za nejúspěšnější projekt v oblasti ekonomického vzdělávání na středních školách. V této soutěži totiž nikdo neprohrává, studenti buď vítězí, nebo se učí. Oceňuji, že se INEV rozhodl zorganizovat letošní ročník i v těchto složitých časech ovlivněných pandemií. Chtěl bych poděkovat také učitelům, kteří využívají Ekonomickou olympiádu k osvětě v oblasti ekonomie a jsou schopni do této soutěže přivést více než 15 000 studentů. Věřím, že příští rok se na finále již opět potkáme osobně v prostorách České národní banky,“ sdělil Nidetzký.

Cílem olympiády je zkvalitňovat výuku ekonomie a podílet se tak na zvyšování finanční gramotnosti v Česku i zahraničí. „Snažíme se, aby cesta jednotlivými koly Ekonomické olympiády byla pro studenty zajímavá, inspirativní a aby je soutěž v životě pozitivně ovlivnila. Oceňuji studenty za disciplínu a motivaci, kterou při přípravě na finále Ekonomické olympiády vyvinuli. Jejich znalosti se vyrovnaly znalostem vysokoškolských studentů,“ uvedla Martina Bacíková, zakladatelka a ředitelka Institutu ekonomického vzdělávání, který organizuje Ekonomickou olympiádu.

Vítěz olympiády Otakar Kořínek patří mezi zakladatele ekonomického spolku Econet, který sdružuje především absolventy této soutěže a jeho aktivity zaštiťuje Institut ekonomického vzdělávání. „Díky Ekonomické olympiádě jsem potkal spoustu skvělých lidí. V rámci spolku Econet se pravidelně setkáváme a pořádáme řadu akcí pro veřejnost, včetně diskuzních setkání s ekonomy a dalšími odborníky,“ doplnil Kořínek, který bude spolu s dalšími čtyřmi nejlepšími letošními soutěžícími reprezentovat Českou republiku v mezinárodním finále Ekonomické olympiády v polovině září.

Partnerské ceny

Součástí vyhlášení výsledků bylo předání partnerských cen. Cenu České národní banky a možnost strávit den v centrální bance vyhrál Adam Zimčík z Gymnázia Uherské Hradiště. Vítězem ceny České asociace pojišťoven se po napsání nejlepší eseje stal vítěz celé olympiády Otakar Kořínek. Vyhlášen byl i vítěz soutěže Máš na to s PwC. Stal se jím Tomáš Burian z pražského Gymnázia Litoměřická, který nejlépe zpracoval téma zaměřené na udržitelnou výrobu oblečení.

V průběhu finále došlo také ke spuštění dalších partnerských soutěží. Komerční banka organizuje soutěž Nápad za desítku, ve které se soutěžící budou zamýšlet nad tím, jakým způsobem může každý jednotlivec ovlivnit budoucnost naší planety a chovat se tak udržitelně. Nejlepší nápad bude oceněn odměnou v hodnotě 10 000 Kč.

Další nově spuštěnou partnerskou soutěží je Cena Kooperativy. Úkolem soutěžících bude fotkou a hravým popiskem co nejkreativněji ztvárnit téma „Momenty, kdy ve mně hrklo“. Hlavní cenou je poukaz na kurz bezpečné jízdy na autodromu v Sosnové.

Ekonomická olympiáda nově na základních školách

Své ekonomické znalosti si budou moci od 1. září 2021 prověřit nově i žáci druhého stupně základních škol. „Ekonomická olympiáda je stále náš dosud největší projekt. Jsem ráda, že se soutěž od letošního září rozšíří na základní školy. Olympiáda je určena pro všechny studenty, nejen pro ekonomické talenty. Věřím, že se podaří do projektu zapojit co nejvíce studentů základních škol a zvýšit tak jejich povědomí a zájem o ekonomii a finance,“ doplnila Bacíková.