28.11.2025

Síň slávy EO – Kateřina Zedníčková

Síň slávy EO – Kateřina Zedníčková

K jubilejnímu X. výročí Ekonomické olympiády jsme se pro Vás připravujeme pravidelnou sérii rozhovorů s nejúspěšnějšími alumni této soutěže za celou její historii. Další v pořadí je jednoznačně nejúspěšnější žena v celé historii této soutěže – Kateřina Zedníčková.

Zdůvodnění: 1. & 3. místo v celostátním finále EO pro SŠ v ČR (VI. & V. ročník), dvojnásobně v Top 10 na IEO 2021 & 2022


Základní informace:

Jmenuji se Kateřina Zedníčková, je mi aktuálně 22 let a maturovala jsem na Gymnáziu Vysoké Mýto. Ze stejného města taktéž pocházím.

Zajímavosti o sobě:

Mám ráda procházky přírodou, hořkou čokoládu a nemám dobrou paměť na jména, ačkoliv si dobře pamatuji obsah a smysl konverzací s lidmi. Občas tedy přesně vím, o čem jsem se s někým bavila, ale nepamatuji si jeho jméno.

Jak a kdy ses poprvé o EO dozvěděl/a a co tě motivovalo se přihlásit:

O EO jsem se dozvěděla od naší učitelky ZSV na gymnáziu. Zaujalo mě to, protože mi připadalo užitečné trochu rozumět ekonomii, abych lépe chápala dění kolem sebe. Už jsem tehdy měla nějaké základy z různých článků a videí na YouTube, a tak jsem si řekla, proč to nezkusit.

Tvé výsledky/úspěchy v rámci EO a pocity z nich:

V prvním roce (třetí ročník SŠ) jsem vyhrála krajské kolo a obsadila třetí místo v kole národním, což mě potěšilo a zároveň šokovalo, protože jsem očekávala silnou konkurenci od studentů, kteří se ekonomii věnovali i v rámci předmětů ve škole. Další rok jsem už obhajovala pozici a národní kolo dokonce vyhrála. Zajímavé bylo, že z asi 50 finalistů byly jen dvě ženy, které se umístily na prvním a druhém místě. V obou ročnících jsem se také dostala na mezinárodní olympiádu (IEO), pokaždé do Top 10 (konkrétně postupně celkové 9. a 8. místo), což byla cenná zkušenost, protože soutěž probíhala v angličtině, zatímco ve škole jsme měli vše v češtině.

Byly to talent x dřina x štěstí, které tě dostaly k tvým úspěchům (případně uveď poměr talent : dřina : štěstí):

Asi od všeho trochu. Po rozhodnutí soutěžit jsem přečetla celou knihu Zásady ekonomie (Mankiw) a zjišťovala si další informace. Talent spočíval v tom, že jsem koncepty rychle chápala a dokázala je aplikovat v praxi. Důležitá byla i dávka štěstí, zejména v ústním kole, kde se losovalo z deseti otázek a každému vyšla jiná.

Co pro tebe bylo v soutěži nejzajímavější/co tě nejvíce motivovalo. Kdy sis uvědomil/a, že tě ekonomie opravdu baví, a že v ní chceš být dobrý/á:

Od přírody jsem soutěživá, a když jsem postoupila do krajského kola, chtěla jsem podat co nejlepší výkon. Distanční výuka během pandemie mi pak poskytla hodně volného času na přípravu. Nejzajímavější pro mě bylo národní kolo druhý rok, které se konalo v prostorách ČNB, kde jsem předtím nikdy nebyla, a účastnili se ho i přední odborníci se svými přednáškami.

Jaké byly tvé další školní/mimoškolní aktivity a soutěže/úspěchy během studií na střední škole:

Před EO jsem se účastnila dalších předmětových olympiád, především přírodovědného zaměření (matematika, fyzika, chemie). V krajských kolech se mi dařilo, a v chemické olympiádě jsem postoupila dvakrát do národního kola – první rok se konalo distančně, druhý rok jsem se nemohla zúčastnit kvůli karanténě.

Jak bys EO porovnal/a s jinými soutěžemi, kterých ses účastnil/a:

Těžko se to srovnává, každá olympiáda byla postavená jinak. Na EO si cením toho, že primárně testuje, jak studenti rozumějí mikro- a makroekonomii, místo aby se ptala na to, která myšlenka patří kterému ekonomovi. Porozumění je podle mě důležitější než memorování faktů.

Jak ti EO pomohla v tvém budoucím studiu, při hledání kariérní cesty a v dalším směřování:

Studuji na VŠCHT Praha, která nemá přijímačky, takže přímo při studiu mi EO příliš nepomohla. Přesto je to cenný bonus do CV a dodnes se setkávám se zajímavými lidmi, kteří jsou také absolventy EO.

Jak moc tě EO ovlivnila, osobnostně a názorově změnila či se promítla v tvém současném já:

Těžko hodnotit přesně. Rozšířila mi však obzory – ať už novými myšlenkami, nebo setkáním se zajímavými osobnostmi.

Kdo (klidně i více osob) ti při vzpomínkách na EO nejvíce utkvěl v paměti, inspiroval tě nebo jinak ovlivnil:

Potkala jsem spoustu lidí. Z života v malém městě jsem se náhle setkala s bývalými viceguvernéry ČNB Mojmírem Hamplem a Tomášem Nidetzským. Inspirující byli také další odborníci z přednášek či aktivní vrstevníci.

Kde nyní studuješ/pracuješ, čemu se dnes věnuješ a kde se vidíš v budoucnu (po dostudování VŠ nebo i dále):

Aktuálně studuji prvním rokem na magistru obor chemické inženýrství a bioinženýrství na VŠCHT v Praze, kde plánuji pokračovat na doktorát, popřípadě jít do R&D.

Jaký význam podle tebe má, že se o ekonomii mluví již na středních školách:

Ekonomie ovlivňuje životy každého z nás – ať už skrz hospodářské cykly, vládní rozpočty nebo osobní finanční rozhodnutí. Proto je dobré rozumět tomu, co a proč se děje, a na základě toho dělat informovaná rozhodnutí.

Proč by se měli podle tebe studenti do EO přihlásit. Jakou radu bys jim dal/a:

Je to skvělá příležitost dozvědět se více o ekonomii a poznat zajímavé lidi. Aby studenti uspěli, je dobré nastudovat potřebnou teorii pro pochopení základních principů a zároveň sledovat aktuální ekonomické dění v ČR i ve světě.

Tvůj nejoblíbenější/pro tebe nejvlivnější ekonom, nejoblíbenější ekonomický koncept či model a tvoje nejoblíbenější/nejvlivnější ekonomická kniha:

Moje nejoblíbenější a v běžném životě nejpoužitelnější myšlenka vychází ze samých základů ekonomie jako vědy o rozdělování omezených zdrojů. Při každém rozhodnutí je zamítnuta nějaká alternativa. Každý má jen omezené množství času a peněz, proto je důležité zvážit, jak s těmito zdroji nakládáme a o jaké příležitosti tak přicházíme. Také je užitečné nepřistupovat k rozhodnutím ve stylu „vše nebo nic“ – člověk nemusí sportovat dvě hodiny denně nebo se nehýbat vůbec, studovat 24/7 nebo se nevzdělávat vůbec, ale dělá postupně mezní rozhodnutí, která se v čase sčítají a určují, kam se člověk posune a čeho dosáhne. Nejoblíbenějšího ekonoma nebo knihu asi nemám.