the_title(); ?>
02.11.2025
Síň slávy EO – Jan Lebeda
K jubilejnímu X. výročí Ekonomické olympiády jsme se pro Vás rozhodli připravit pravidelnou sérii rozhovorů s úspěšnými alumni této soutěže za celou její historii. Jako druhého jsme se oslovili mimo jiné vítěze posledního (IX.) ročníku EO pro SŠ – Honzu Lebedu.
Zdůvodnění: vítěz celostátního finále EO pro SŠ v ČR (IX. ročník), TOP 10 ve finále EO pro SŠ v ČR (VIII. ročník), stříbrné pásmo na IEO 2025 (nejlepší z české delegace)
Základní informace:
Jmenuji se Jan Lebeda, je mi momentálně 20 let a maturoval jsem na Biskupském gymnáziu Hradec Králové. Z tohoto města taktéž pocházím.
Zajímavosti o sobě:
Dost mě baví matematika, rád cestuju (důvod proč rád cestuju ale neumím moc dobře definovat, má to hodně vrstev) a závodně jsem hrál florbal. Jsem fanouškem Boston Bruins. Řekl bych o sobě, že jsem perfekcionista.
Jak a kdy ses poprvé o EO dozvěděl a co tě motivovalo se přihlásit:
K EO mě v sextě přivedl můj spolužák Miloslav Dymeš (tímto mu oficiálně děkuji). Po původně indiferentním názoru jsem se po menší diskuzi s Mílou a Tichonem Čerevkem nakonec rozhodl spolu s nimi přihlásit. Velký vliv v mém dalším pokračování dozajista měl můj zájem o investování a výsledek z prvního roku.
Tvé výsledky/úspěchy v rámci EO a tvé pocity z nich:
Účastnil jsem se celkem třikrát. První rok (VII. ročník EO pro SŠ) byl dobrý. Na to, že jsem se do EO přihlásil bez ambicí a s pouze malými ekonomickými znalostmi, jsem se dostal až do krajského kola a skončil celkově asi 360. v ČR [pozn. red.: tzn takřka top 1% všech účastníků VII. ročníku EO], což mě dost motivovalo pro účast I v dalším ročníku. Druhý rok (VIII. ročník EO pro SŠ) jsem se již dostal do celostátního finále a pro mě i trochu nečekaně do superfinále pro TOP 10. Vždy po postupu byl super pocit. Až po ústní zkoušce se to pokazilo, a dodnes mě to trochu pronásleduje. Když jsem věděl, že jsem v superfinále, měl jsem obrovskou touhu se dostat i do toho mezinárodního kola. To však pro pokaženou ústní zkoušku nakonec nevyšlo, skončil jsem tehdy 9. Poslední rok (IX. ročník EO pro SŠ) to pak byla spíše úleva, že neskončím hůř než minule (kraj, postup do TOP 10), největší radost jsem měl, jakmile jsem věděl, že postupuju do vysněného mezinárodního kola. Paradoxně z prvního místa jsem se až tak moc neradoval. Hlavní pro mě tehdy byl ten postup i přesto, že jsem si vítězství dal jako cíl a ten den jsem do Prahy přijel s tím že to vyhrát chci. V mezinárodním kole (IEO) už to pak bylo spíše zklamání. Skončil jsem ve stříbrném pásmu 21. místem [pozn. red.: stříbrné pásmo je za 11. – 30. místo, zde z cca 130 účastníků ve finále IEO]. Chtěl jsem ale více, alespoň to zlaté pásmo (TOP 10). Polehčující okolností pro mě trochu bylo, že jsem za český tým obhájil nejlepší umístění a potvrdil si tak, že to v ČNB nebyla tehdy jen náhoda.
Byl to talent x dřina x štěstí, které tě dostalo k tvým úspěchům:
Primárně asi dřina, ale samozřejmě občas jsem měl štěstí, že v testu bylo to, co jsem zrovna věděl, a nebo když jsem si nebyl jistý, tak se mi to úspěšně podařilo odvodit. Na EO jsem se učil vždy, napoprvé však, po přečtení knih od R. Holmana, jsem toho mnoho pochytit nedokázal. Napodruhé a napotřetí to již v tomto ohledu bylo o něčem jiném. Vždy jsem se ale zaktivoval až těsně (týden) před jednotlivými koly a začal to poté hrotit. Velmi mi také pomohlo, že jsem v septimě (třetí ročník na SŠ) dělal kurz AP Macroeconomics. Na ten jsem se dost připravoval a ve výsledku jsem nabité znalosti velmi využil i v EO. Poměr bych dal talent : dřina : štěstí = 10 : 70 : 20.
Co pro tebe bylo v soutěži nejzajímavější/co tě nejvíce motivovalo. Kdy sis uvědomil, že tě ekonomie opravdu baví a že v ní chceš být dobrý:
Motivací mi asi bylo zjištění, že mi to zřejmě celkem jde. Moje výsledky mi určitě byly velkým hnacím motorem. Poté když jsem věděl, že mě baví investování a že asi budu studovat finance, tak i to, jak se mi to v budoucnu bude hodit.
Jaké byly tvé další školní/mimoškolní aktivity a soutěže/úspěchy během studií na střední škole:
Závodně, a to i jako reprezentant školy na turnajích, jsem hrál florbal s tím, že jsem měl tréninky i čtyřikrát týdně. Spolu se školou to tedy zabralo velký díl mého času. Do toho mě bavilo investování, takže jsem se pravidelně díval na nejrůznější podcasty a další videa na YouTube. V třetím ročníku na SŠ jsem dělal již zmíněný kurz AP Macroeconomics, z něhož jsem měl výsledek 5/5 a který mi s EO opravdu značně pomohl. Jiných soutěží než EO jsem se jinak moc nezúčastňoval, jediné tři tak jsou Wharton Global High School Investment Competition – týmová investiční soutěž pořádaná prestižní americkou univerzitou, kde jsme však žádného velkého úspěchu nedosáhli, poté nějaká malá školní soutěž ohledně hospodaření s rozpočtem a Logická olympiáda.
Jak bys EO porovnal s jinými soutěžemi, kterých ses účastnil:
Osobně nemám moc s čím to porovnávat. Těch soutěží jsem se obecně moc neúčastnil. Kdybych to měl porovnat s AP Macro, tak mi to přišlo dost podobné – část uzavřené otázky, druhá část otevřené. Ty proporce jednotlivých částí se akorát lišily. Co se Wharton Investment Competition týče, tak se mi EO zamlouvala jednoznačně více. Definitivně mi více vyhovují takovéto jednorázové soutěže, než soutěže typu dlouhodobějších projektů jako jsou ty investiční nebo „sočky“. Upřednostňuji určitě otázky s jednoznačností správných odpovědí před otázkami, kde může nemalý vliv hrát třeba i subjektivní názor.
Jak ti EO pomohla v tvém budoucím studiu, při hledání kariérní cesty a v dalším směřování:
Zatím mé vítězství v soutěži napřímo nijak nepomohlo. V přijímacím řízení na VŠ po mně uvádět mé mimoškolní aktivity buď nevyžadovali, a nebo jsem uváděl maximálně ono 9. místo, jelikož vítězství a mezinárodní kolo přišli až později. A ani CV jsem zatím nikam neposílal. Asi nejvíce mi to pomohlo v utvrzení mého budoucího směřování, že ano – toto je zřejmě obor, v němž jsem se našel, obor, který mi jde. Ve finále to jsou ale tedy spíše finance, ekonomie zas tak moc ne. Ta je z mého pohledu až příliš teoretická.
Jak moc tě EO ovlivnila, osobnostně a názorově změnila či se promítla ve tvém současném já:
Úspěchy v EO mi jednoznačně posílily víru v sebe sama, že mám na to být nejlepší, že se dá dosáhnout všeho. Od té doby mám tendenci jít vždy na maximum – chtít perfektní skóre nebo chtít postoupit co nejdál, co to jde. Vítězství začíná v hlavě. Ten, kdo se vidí jako poražený, už prohrál.
Kdo (klidně i více osob) ti při vzpomínkách na EO nejvíce utkvěl v paměti, inspiroval tě nebo jinak ovlivnil:
To je těžké říct. Už od začátku nebyla socializace úplně můj cíl. Obecně bych řekl, že asi lidé, se kterými jsem byl na IEO v Olympii. Pokud bych měl vybrat někoho konkrétně, tak nejspíš Honza Kouba – v té době člen organizačního týmu EO pro SŠ a finále IEO v Olympii.
Kde nyní studuješ/pracuješ, čemu se dnes věnuješ, jsou ti znalosti nabité v EO užitečné a kde se vidíš v budoucnu:
Studuji obor International Economics and Finance na Bocconi University v italském Miláně. Škola mi momentálně zabírá takřka veškerý můj čas, takže mimo ni není moc o čem dalším mluvit. Studiem zde jsem si splnil svůj sen a cíl studovat v zahraničí. Ekonomii využívám denně a díky znalostem z EO se například nemusím tolik učit na zkoušky z předmětu Ekonomie. Co se dalších studií týče, tak jednou alternativou je jít pracovat už po bakaláři, druhou je pokračovat v magisterských studiích opět v zahraničí, ideálně asi v USA. V dlouhodobějším horizontu jsem přemýšlel nad Quantitative finance, jež je hodně o matematice, která mě baví, avšak sebekriticky si přiznávám, že na matematiku zřejmě nemám takový talent jako konkurence a neuchytil bych se. Plánuji se tedy nejspíše zaměřit na „běžné“ finance, co nejefektivněji se finančně zaopatřit a poté věnovat svůj čas cestování (poprvé projet celý svět a podruhé se vrátit tam, kde to bylo nejlepší), hraní videoher a dobrovolnému sebevzdělávání. Hodlám dlouhodobě žít v zahraničí.
Jaký význam podle tebe má, že se o ekonomii mluví již na středních školách:
Mladí lidé zjistí, o čem ekonomie je a třeba i mohou zjistit, že je baví a je to něco, co by chtěli dělat i dál. A i pro ty, co to dál nestudují, tak se hodí vědět, jak náš svět funguje, kdo a jak může co ovlivnit, a hlavně kdo s nějakým problémem nemůže nic dělat (dobré vědět např. před volbami). Měly by to být prostě obecné znalosti a povědomí o věcech.
Proč by se měli podle tebe studenti do EO přihlásit. Jakou radu bys jim dal:
Je to přístupné všem, na úplný začátek není ani potřeba žádná velká znalost. Je to další moznost jak se překonávat, splnit nějakou challenge. Dost se toho dá odvodit, pokud se člověku podařilo pochopit koncept. Není to, že se nutně potřebujete věci učit a memorovat nazpaměť. V návaznosti na předchozí otázku je to skvělý způsob, jak si rozšířit obecné znalosti. Jako radu dávám, že si určitě přečtěte veškerou doporučenou literaturu a učte se ekonomii na Khan Academy.
Tvůj nejoblíbenější/pro tebe nejvlivnější ekonom, nejoblíbenější ekonomický koncept či model a tvoje nejoblíbenější/nejvlivnější ekonomická kniha:
Myslím, že asi nejoblíbenějšího ekonoma přímo nemám. Pokud bych však musel označit jednoho, tak asi J. M. Keynese. Jako nejoblíbenější teoretický koncept bych asi vypíchl vytěsňovací efekt (Crowding out effect). Ekonomické knihy jsem přečetl asi jen čtyři, takže volba té nejvlivnější je jasná: Zásady ekonomie od N. G. Mankiwa.