the_title(); ?>
29.09.2019
Šimon Pekar pochází z Povážské Bystrice. Od roku 2016 studuje Bilingválné gymnázium Milana Hodžu v Sučanech. Krom ekonomie má zalíbení v debatních soutěžích a je také součástí školního parlamentu. Ve svém volném čase rád sportuje či čte a v budoucnu by rád studoval na některé univerzitě v UK.
Jak se ti líbil dnešní den?
Super, spokojenost jak s výsledky, tak s průběhem – bylo fajn jídlo, příjemní lidi. Fakt super.
Co říkáš na způsob testování? Vyhovuje ti?
Způsob testování mi vyhovuje hodně, moc se mi líbí i oblasti, ze kterých se vybírají otázky i způsob, jakým je test postavený – esej, multiple choice, výběrové otázky. Nevím přesně jak se test opravuje, či se dá opravdu objektivně porovnat, kdo je lepší ekonom, když máte dvě eseje, které jsou o trošku jiných problémech a jsou obě dobře zanalyzované, ale jinak je to mega super z hlediska vývoje vzdělávání – učit se podporovat svá tvrzení, vysvětlit vše do podrobností, podložit to obrazovým materiálem – to jsou věci, které dělá člověk v jakémkoliv oboru celý život, takže z hlediska vzdělávání super. Ústní část je taky fajn, taková příprava na maturitu, což oceňuji jakožto budoucí maturant.
Co pro tebe znamená účast a konečné druhé místo v mezinárodním finále?
Dost. Já jsem do ekonomické olympiády, respektive do ekonomie, nebyl nijak zvlášť angažovaný, ani do financí a celkově do takového světa. Chodil jsem na debaty, věděl jsem z nějakých článků o fungování ekonomie, že mě to zajímá, že je to super systém a možná něco, co by mě mohlo naplňovat v budoucnosti v práci nebo v čemkoliv. Olympiáda byla moje první interakce se soutěžní ekonomií a s tím, že si porovnáváme vědomosti a snažíme se něčeho dosáhnout. Takže je to fajn, dalo mi to najevo, že mě to baví, protože mě celá soutěž velmi bavila a hodně jsem se těšil na každé kolo, že ekonomové jsou fajn lidi, se kterými se dá dobře integrovat, a že bych v ekonomii mohl být potencionálně dobrý, což je super vyhlídka na budoucí zaměstnání. Takže víceméně mi EO dala takový náhled ve smyslu- ano, toto je něco, co můžu dělat v budoucnosti.
Bylo pro tebe těžké zkoušení v angličtině?
Ne ne, asi ještě lehčí než ve slovenštině. Vyjadřovat se sice umím asi stále lépe slovensky, i když v ní teda používám o mnoho více parazitních slov než v angličtině, ale chodím na bilingvální gymnázium, takže angličtina mi nedělá problém a navíc se terminologii učím celou dobu v angličtině, i ve škole máme ekonomii v angličtině a od začátku se učím z anglických učebnic. Takže vzhledem k tomu, že pro mě byla anglická terminologie pohodlnější, bylo pro mě super i být zkoušen v angličtině.
Připravoval jsi se na finále nějak specificky? Četl jsi něco…?
Četl jsem si učebnici ekonomie, byl jsem v létě na stáži v bance, to se dá brát jako taková praktická příprava. Otevřel jsem Hazlitta, z kterého jsem si přečetl několik kapitol a potom jsem se snažil číst články o tom, co se děje ve světě, takže spíše kontinuální příprava než nějaký dril před finále.
Co bys vzkázal studentům, kteří váhají s účastí v olympiádě?
Neváhejte, jestli vás ekonomie baví a zajímá, tak ten test ve školním kole máte fakt za chvilku, zjistíte, jestli otázkám rozumíte a navíc nemáte co ztratit. Já jsem šel do školních kol s tím, že se učím ekonomii dva měsíce a neměl jsem ani super výsledek, byl jsem nějaký 15. v kraji, no a nakonec jsem skončil až tady, což je super progres. Takže nemáte co ztratit a jestli vás to baví, tak je to super strávený čas.
V jakém jsi ročníku a na jakou se chystáš vysokou?
Jsem ve čtvrtém ročníku ale pořád mi dva chybí, z osmé třídy jsem šel na pětileté bilingvální gymnázium. Po škole bych si chtěl zkusit dat přihlášky do Spojeného království, jsou tam super školy, Cambridge, LSE, UCS, v Holandsku mají taky super školy na ekonomii, ale i Masarykova Univerzita je dobrá škola, tam už jsem na základě výsledků EO přijatý, takže něco z tohoto, záleží, kam se dostanu.
Která oblast ekonomie je ti nejbližší, nejvíc tě baví?
Takový makroekonomický policy making bych řekl, zároveň analýza celé makroekonomiky a makroekonomických agregátů z toho vědeckého hlediska a potom policy making – monetární, fiskální politika a vlastně cokoliv, co se týká ekonomie… i když schválíme třeba zákon, tak jaké to má dlouhodobé a krátkodobé efekty, jak moc je to populární opatření.
Už máš nějakou představu, čemu by ses chtěl po studiu věnovat? Veřejný či soukromý sektor?
Já se asi spíš vidím v tom veřejném, s ohledem na ten policy making. Navíc jsem člověk, který chce mít nejen dobře placenou práci ale i vidět, že práce lidem pomáhá, takže asi spíš práce v centrální bance, veřejných institucích, které se věnují ekonomii, ale dokážu si představit i finanční sektor ze soukromého hlediska, v nějaké investiční bance, to si myslím, že může být určitě také zajímavé.