Rozhovor: Vítěz mezinárodního finále Jakub Kučerák

17.09.2019

Jakub Kučerák studoval na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislavě, kde absolvoval International Baccalaureate Diploma program (dvouletý program pro středoškoláky zakončený mezinárodní maturitou IB). Zalíbení v ekonomii našel již na začátku střední školy a do kontaktu s ní přišel v rámci debatních soutěží či v maturitních seminářích. Účast v mezinárodním finále Ekonomické olympiády považuje jako skvělou příležitost k procvičení analytického myšlení v ekonomickém kontextu.

Rozhovor: Vítěz mezinárodního finále Jakub Kučerák

Jak se Ti líbil dnešní den?

Já si velmi užívám, že jsme mohli přijet zadarmo do Prahy, mít velmi pěkný hotel a hlavně teda přijít do centrální banky, která vypadá jako velmi honosná budova plná historie. A samozřejmě- podařilo se mi vyhrát, takže já jsem velmi spokojený s dnešním dnem. I otázky byly podle mého názoru velmi dobře strukturované, o mnoho lepší než jaké by byly ve státním školském systému na Slovensku. Bylo tam mnohem více argumentace o reálném světě, ne tolik o teorii, takže já jsem opravdu velmi spokojený, jak to celé probíhalo.

Co říkáš na způsob testování, vyhovuje Ti?

Když píšu test, vím, že si musím vzpomenout na informace, které jsem četl v časopise předvčerem, nebo dneska ráno, kdy jsem se koukal na nejnovější Economist, abych vše dokázal vysvětlit pořádně a aktuálně. Na školách je to více zaměřené na teorii, já osobně jsem měl naštěstí ve škole systém mezinárodní, což mě určitě na soutěž dobře připravilo. Způsob testování je podle mě však vynikající jak kvůli argumentaci, tak kvůli orientaci na reálný svět a příklady. Osobně bych udělal více otázek, kde se dá kvantifikovat (objektivně posoudit) zda někdo měl či neměl dobře odpovědi, test se skládá ze tří esejí a za každou z nich lze získat mnoho bodů, je pak těžké říci, jaký je rozdíl mezi esejí co měla o bod více a o bod méně. Zde tedy vidím nějaké limity, najít způsob jak hodnotit spolehlivěji a transparentněji.

Co pro tebe znamená vítězství? Myslíš si, že se díky němu podíváš někam, kam by ses normálně nepodíval?

Doufám, že mě někdo osloví, než jsem šel do soutěže, nevěděl jsem, že je to tak prestižní věc. Mě osobně to bavilo, nesnažil jsem se díky tomu někam dostat, na vysokou školu jsem byl už přijatý, ale doufám, že v nějakém bodě v životě mi to pomůže. Díky čtvrtému místu v národním kole na Slovensku jsem získal stáž na Ministerstvu hospodářství, takže věřím tomu, že mě to někam posune. Je to skvělá věc, soutěží obrovský počet lidí a je to prestiž.

Bylo pro tebe těžké zkoušení v angličtině?

Já paradoxně i přes to, že jsem Slovák, mluvím raději anglicky. Přijde mi to jako jazyk, který se pro mě lépe vyslovuje, což mě těší. Angličtina mi zní lépe, umím v ní lépe artikulovat a lépe vyslovovat. Ve škole jsem se navíc učil ekonomii v angličtině dva roky, takže já jsem mluvil i psal pouze v angličtině a nebyl to pro mě tedy žádný rozdíl.

Jak jsi se připravoval na finále?

Dva týdny zpátky jsem četl asi 300 stránkovou knihu o historii ekonomie a mimo to jsem četl třeba časopis Trend, který jsem vyhrál v národním finále. Na půl roku mám předplacený i Economist, takže si jej pravidelně čtu a to je většina mojí přípravy. Ještě jsem si teda rychle prolistoval učebnici ekonomie ze střední školy, ale měl jsem pocit, že pokud ty věci nevím, tak se je během těch dvou týdnu nedoučím, naštěstí to ale stačilo.

Co bys vzkázal studentům, kteří váhají s účastí v olympiádě?

Pro každého, kdo je v běžném školském systému je to obrovský krok vpřed. Ať už v tom, že ho to naučí myslet, připraví na to, co bude v budoucnu dělat nebo ho to naučí vidět ne jen osnovy v učebnici ale i to, proč to doopravdy studujeme a to je realita, se kterou je to v rámci olympiády potřeba propojovat. A samozřejmě podle mě ta námaha, kterou to vyžaduje, je minimální. On-line test naťukáš ve škole do počítače za pár minut. Podle mě je to teda velmi fajn aktivita, díky které získáte mnoho radostí a vědomostí.

Na jakou se chystáš vysokou?

Jdu do Anglie na University of Warwick, je to jedna z těch lepších ekonomických škol v Británii. Budu studovat čistou ekonomii, takže tam bude hodně historie i matematiky, tak uvidíme, jak mě to bude bavit.

Která oblast ekonomie Tě nejvíc oslovila nebo Tě nejvíce baví?

Poslední rok školy jsem si vybudoval velmi silný vztah k matematice. Na mé škole jsme brali matematiku, která značně přesahovala to, co se běžně učí na středních školách v Česku a na Slovensku a na konci mne vyloženě fascinovalo, co dokážu vypočítat. Právě toto přispělo k tomu, že bych se rád specializoval na aplikaci matematiky na ekonomické modely či data.

Máš nějakou představu co by jsi chtěl dělat po studiu?

Rád bych dělal dvě věci, nejdříve bych se rád věnoval financím, jak například dělá společnost PwC Mergers & Acquisitions, ne úplně auditorství, ale analýzu ceny aktiv– kam investovat, kam neinvestovat, na to se dá velmi dobře aplikovat ta matematika, která mě baví a to bych chtěl dělat v soukromém nebo i veřejném sektoru. A později bych se velmi rád dostal zpět na Slovensko a dělal pro Ministerstvo hospodářství, kde jsem měl stáž 3 měsíce a už vím co a jak dělají. Doufám, že pokud se mi podaří pracovat pár let v zahraničí, budu mít co nabídnout na Slovensku.