Rozhovor s vítězem Ekonomické olympiády Pavlem Králíkem

20.08.2019

Vítěz Ekonomické olympiády Pavel Králík se rozpovídal o tom, jaké změny nastaly po jeho vítězství nad nejlepšími studenty ekonomie z celé ČR, jaké studijní plány má do budoucna nebo třeba co za knihu právě čte. Pokud stále váháte nad svojí účastí v Ekonomické olympiádě, pak Vás možná právě tento rozhovor přesvědčí.

Rozhovor s vítězem Ekonomické olympiády Pavlem Králíkem

Změnilo se po tvém vítězství Ekonomické olympiády pro tebe něco?

Vítězství v Ekonomické olympiádě mě nově utvrdilo v tom, že je to právě ekonomie, pro kterou mám určité vlohy a snad i trochu nadání. Zároveň se mi potvrdilo, že jsem udělal správné rozhodnutí, když jsem si za svoji střední školu vybral Obchodní akademii a tímto směrem se tak již několik let profiloval.

Účast v EO zároveň fungovala i jako dobrý networking. Potkal jsem spoustu zajímavých soutěžících, se kterými jsem stále v kontaktu, a dokonce spolu s dalším dvojnásobným finalistou Jardou Koďouskem zvažujeme, že budeme v Praze jednou za čas pořádat neformální mini setkání nás bývalých soutěžících, kteří se už navzájem známe právě z finálových kol EO a kteří máme podobné zájmy i záliby.

 

Za vítězství v EO jsi získal soustu cen, jak jsi s nimi naložil?

Zajímavých cen a různých voucherů jsem obdržel opravdu spoustu. Za zmínku stojí například návštěva firemních partnerů PwC a Komerční banky. V PwC jsem měl kromě exkurze centrály možnost zúčastnit se jejich interního InBusiness fora a dozvědět se různé zajímavosti přímo od odborníků z praxe. Neméně zajímavý program si pro mě přichystali v Komerční bance, kde jsem měl mimo jiné možnost krátce se seznámit s ekonomicko-analytickým TOP týmem KB, mezi které patří např. ekonomové Viktor Zeisel a František Táborský, či analytik Mirolav Frayer, které můžete občas zahlédnout i v televizi.

 

Jaký největší přinos Ti dala EO?

Ekonomická olympiáda mě, v kombinaci s mojí určitou osobní soutěživostí, donutila, abych se začal zabývat kvalitní ekonomickou literaturou a abych v ní zkoušel hledat nějaké vzájemné souvislosti. Díky tomu jsem se za poslední dva roky v této oblasti skokově zdokonalil.

 

Co bys vzkázal váhajícím studentům, kteří uvažují, že se EO zúčastní?

Spíše než pro váhající studenty bych měl vzkaz pro jejich pedagogy, a to, aby se nezdráhaly své studenty do této soutěže přihlásit. Za sebe musím říci, že i já jsem byl do této soutěže přihlášen svým pedagogem, aniž bych tehdy vůbec věděl, co to nějaká Ekonomická olympiáda vůbec je.

Jaké materiály jsi použil na přípravu na EO?

Nejdříve jsem vycházel z doporučených studijních materiálů, které lze nalézt na stránkách soutěže. Následně jsem navázal studiem další literatury od těchto a jím podobných autorů, kterými jsou např. Robert Holman, Henry Hazlitt či F. A. Hayek.

 

Na jakou VŠ se chystáš a proč? Myslíš, že díky EO budeš třeba v některých předmětech napřed?

Od září budu nastupovat na podnikohospodářskou fakultu VŠE. Jak už název napovídá, jedná se o fakultu, která není primárně zaměřená na studium ekonomické vědy. Přesto si myslím, že zde své znalosti získané díky přípravě na dvě finále EO plně využiji.

 

 Co tě motivovalo k tomu, aby ses systematicky připravoval na finále EO a snažil se v této soutěži zvítězit?

Hlavní motivace samovolně vyplynula ze skutečnosti, že jsem se před čtyřmi lety rozhodnul jít studovat brněnskou Obchodní akademii, o které jsem v té době předpokládal, že mě bude do jisté míry směřovat právě tímto směrem. Proto jsem chtěl zjistit, jak si na tom stojím v porovnání s ostatními studenty z celé ČR a zároveň si dokázat, že alespoň v některé oblasti dokážu být lepší než většina z nich.

 

Četl jsi v poslední době nějakou knížku s ekonomickým námětem?

V poslední době jsem si spíše jen tak pročítal několik knih od autorů patřících k tzv. Rakouské škole, jakými jsou například F. A. Hayek, Ludwig von Mises nebo Henry Hazlitt. Myslím, že jednou z posledních knih byla Hospodářská politika – myšlenky pro dnešek a zítřek, od již zmíněného Ludwiga von Misese.

 

Získal si díky EO nějaké důležité kontakty, které Ti třeba v budoucnu kariérně, či studijně pomohou?

V rámci EO jsem poznal spoustu nových, zajímavých lidí, ale zatím jsem se o žádnou speciální kariérní či studijní příležitost neucházel, takže v této chvíli nejsem schopen říci, zda nebo jak mi tyhle známosti v budoucnu pomohou.

Nicméně jsem přesvědčen, že mi vítězství v EO přinese velkou výhodu oproti ostatním studentům, až se budu hlásit na nějakou zajímavou stáž či kvalitní studijní pobyt v zahraničí.

 

Myslíš si, že je důležité vzdělávat studenty a veřejnost v ekonomii a financích? Proč?

Ano, myslím si, že je určitě důležité vzdělávat nejenom studenty ale i širokou veřejnost v oblasti ekonomie a zejména financí, čímž do jisté míry zabráníme tomu, aby tito lidé v budoucnu udělali nějaké nešťastné finanční rozhodnutí, které jim následně negativně ovlivní velkou část nebo i zbytek jejich života.

Neméně důležité je také to, aby měla široká veřejnost alespoň minimální ekonomické a makroekonomické znalosti, čímž se stane imunní vůči té spoustě ekonomických mýtu a nepřesností, kterými jste neustále obklopování.

 

Co si myslíš, že chybí ve výuce ekonomie na středních školách?

Za jeden z hlavních problémů považuji, že se ekonomie učí stejným způsobem jako většina ostatních předmětů, tj. při výuce se postupuje kapitolou po kapitole dle nějaké pevně dané osnovy. Tímto se výuka rozdělí do spousty samostatných a zdánlivě spolu nesouvisejících bloků. Studenti se např. v říjnu naučí co je to inflace a v dubnu co je to obchodní bilance země, ale už nikdy nezjistí jaký má vlastně ta inflace na obchodní bilanci vliv, protože v učebnice jsou tyto pojmy 100 stran od sebe a nic je tu nespojuje, stejně tak jako je už nic nespojí v hlavách studentů.