V krajských kolech Ekonomické olympiády se zapotila tisícovka studentů

11.02.2019

"Dnešní den byl pro nás všechny zúčastněné zkrátka výjimečný. A teď budeme napjatě čekat na konec února, aby ti šťastnější z nás mohli konstatovat, že se splní ono vytoužené – na viděnou v Praze," shrnula dojem asi všech účastníků krajských kol Ekonomické olympiády učitelka Ellen Janalíková z Obchodní akademie v Brně.

V krajských kolech Ekonomické olympiády se zapotila tisícovka studentů

V uplynulých dvou týdnech jsme nechali v testu ekonomických a finančních znalostí zapotit tisícovku studentů ze všech 14 krajů České republiky. Na tento obtížný test měl přitom každý jen 45 minut. Jeho vyhodnocení na přelomu února a března určí, kdo z účastníků krajských kol postoupí mezi 50 nejúspěšnějších z celé ČR. Ti se i s učiteli sejdou 23. května na prestižním celonárodním finále v reprezentačních prostorách České národní banky v Praze, kde nakonec 10 z nich usedne před porotu, aby se utkali o místo vítěze třetího ročníku Ekonomické olympiády.

Na půdě Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně přivítala soutěžící proděkanka pro vnější vztahy Dagmar Špalková. Krajské kolo Ekonomické olympiády se podle jejích slov stalo vyvrcholením aktivit, které během akademického roku univerzita pořádá pro středoškolské studenty a učitele (dny otevřených dveří, exkurze na fakultu, či do laboratoře experimentální ekonomie apod.). “Ekonomickou olympiádu považujeme za výbornou příležitost, jak středoškolákům ukázat, že ekonomie není suchá či nudná věda. Znalosti ekonomie jim mohou pomoci pochopit zákonitosti fungování okolního světa i souvislosti s politikou,” uvedla.

Celý program pro více než 100 studentů s jejich učiteli tak na brněnské univerzitě zpestřili i přednášející odborníci. “Pedagogům, kteří studenty na soutěž doprovodili, jsme předvedli, jak lze výuku oživit zapojením moderních technologií, a ukázali, jak využít ekonomických statistik k zajímavé diskusi na hodinách,” dodala Dagmar Špalková. Krajská kola totiž nejsou jen o psaní testu, který posune 50 nejlepších studentů z celého Česka do prestižního finále v ČNB, ale také o vzdělávání a potkávání inspirativních lidí a odborníků. Filip Hrůza, ředitel Institutu veřejné správy na ESF MU, mluvil před studenty o hodnocení ekonomických dopadů vládnutí: „Pokud chceme uplatňovat principy dobrého vládnutí (good governance), měli bychom být schopni hodnotit vládní intervence od jejich vstupů až po jejich dopady na ekonomiku, společnost. Jedině tak lze dosáhnout něčeho, čemu se říká pověstný ‘big picture’. A jedině tak lze získávat co nejvíce relevantních odpovědí na složité otázky.“

Nejen v Brně byl program připravený i pro pedagogy na dobu, kdy studenti píší testy. Například v Brně proběhl workshop od vedoucí katedry aplikované matematiky a informatiky Marie Králové o tom, co lze vyčíst z ekonomické statistiky. „Při něm jsme si zahráli na studenty a pracovali se svými mobilními telefony – nutno podotknout, že tempem velice nevalným…,“ zhodnotila prý velmi poutavý program Janalíková.

Poutavý program nabídla krajská kola Ekonomické olympiády i v dalších krajských metropolích. Studenty například zaujalo představení firmy PwC Barborou Bradáčovou — průměrný věk zaměstnanců této přední konzultační společnosti a hlavního partnera soutěže je jen něco málo přes 30 let. Pro naše studenty navíc připravili soutěž o jazykový pobyt na Maltě.

V Jihlavě, kde se konalo krajské kolo na Vysočině, byla soutěž trochu výjimečná. Svůj přehled o ekonomice a financích ukázal i jeden nevidomý student. Jsme velmi rádi, že díky mírně upravenému testu v elektronické verzi se mohl do Ekonomické olympiády bez problémů zapojit i on.

Studenti středních škol z Liberecka si odnesli nejen poznatek o tom, jak na tom jsou se svými znalostmi. Vedle prezentace Komerční banky, generálního partnera Ekonomické olympiády, který během krajských kol zpestřil program několika zajímavými přednáškami, studentům tvůrce testů EO Pavel Potužák předestřel, jaký hlavní cíl sleduje měnová politika České národní banky – a právě takové informace se mohou hodit mimojiné při květnovém finále. „Se studenty jsme si řekli, proč ekonomice může škodit nikoli pouze vysoká inflace, ale i prudká deflace. Na základě toho jsme si objasnili, proč ČNB v roce 2013 zvolila kurzový závazek a jaké byly jeho důsledky pro ekonomiku,“ popsal Pavel Potužák.

Jména finalistů zatím neznáme, ale už víme, že letošní ročník Ekonomické olympiády pokořil další metu. K testům celkově usedlo rekordních 15 000 žáků z 337 přihlášených škol. To je více než trojnásobek počtu účastníků školních kol premiérového ročníku před dvěma lety.

Ve všech regionálních metropolích se krajská kola konala za velké podpory místních partnerů. Krajská kola jsme díky nim mohli uskutečnit v prostorách Vysoké školy finanční a správní, krajských úřadů i 14|15 Baťova institutu, program pro studenty a učitele připravila řada odborníků z řad partnerů a podporovatelů Ekonomické olympiády, jimž za bezvadnou spolupráci patří poděkování celého organizačního týmu EO.

  • O tom, jak proběhlo velké zahájení krajských kol v Praze, se můžete dočíst zde: https://ekonomickaolympiada.cz/blog/2019/01/28/krajska-kola-zacala/
  • Fotografie z krajských kol najdete zde: https://ekonomickaolympiada.cz/pro-ucitele/krajska-kola-2018-19/